Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Leserinnlegg om Irakkrigen, skrevet dagen dag krigen begynte

Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side 1, 2, 3  Neste
 Leserinnlegg om Irakkrigen, skrevet dagen dag krigen begynte
Av Innlegg
Gjest








Mandag 05 Mai 2003, 17:46
Svar med Sitat
Skrev torsdagen da krigen begynte, en stil om det. Kan dere gi meg komentarer på stilen/leserinnlegget?

IRAK – LANDET MED MULIGHETER

Det er ingen hemmelighet at Saddam Hussein styrer Irak med en diktators jernhånd. Daglig blir mange irakere drept eller på annen måte forulempet av Saddam Hussein og styrkene hans. Irakerne har det ikke godt under et slikt regime.

Å gå til krig er aldri noen hyggelig avgjørelse. Derfor har USA forsøkt å finne diplomatiske løsninger med sammen med Irak, slik at en krig kunne unngås. Saddam Hussein derimot, var ikke interessert i noen slik løsning. Derfor ga USA/president Bush Irak/Saddam et ultimatum: USA ba Saddam gå i eksil innen 48 timer fra ultimatumet ble offentliggjort, klokken 0100 Greenwich Midle Time , tirsdag denne uke. Dette var ikke Saddam villig til å følge. Han svarte med å be president Bush trekke seg som president og deretter selv gå i eksil. Denne uttalelsen ble selvsagt ikke godt mottatt i USA, den bidro heller til å øke krigslysten deres.

En krig vil føre til at noen selskaper selger mer enn forventet og øker i verdi, mens andre synker i verdi, og selger mindre. Spesielt kommer luftfarten til å gjøre det dårlig. En lang krig skaper frykt for å reise, noe som rammer reiselivsbransjen hardt. Mange flyselskaper er allerede på konkursens rand, og ifølge Dagens Næringsliv vil luftfartsbransjen tape flere milliarder ukentlig, dersom krigen varer.

Finansavisen gjenga denne uken et intervju med en økonom i DnB Markets. Han er redd for å trenten vil kunne falle helt ned til 3 %, dersom vi får en lang krig. Det er selvsagt positivt for de med lån, mens det er svært negativt for de med penger i banken.

Mange av krigsmotstanderne er redde for de sivile. I en krig er det umulig å si at ingen sivile blir skadet, men jeg har tro på at USA gjør det de kan for at det ikke skal forekomme. I dagens Irak, hvor Saddam hersker, er det ikke hlet få som dør eller blir drept på Saddams ordre. Dersom man angriper Irak nå, vil Iraks fremtidige generasjoner kunne vokse opp i et trygt land, men demokratisk valgt styre og ytringsfrihet. I dag er ytringsfrihet er fremmedord for irakerne. Alle tilgjenglige media er statskontrollert. Disse mediene er også fulle av Saddams propaganda, og siden den jevne iraker ikke har forstått dette, tror han alt som står i avisene og som blir sagt på radio. Slik får Saddam oppslutning.

At Irak i tillegg huser Al-Quaida agenter, gjør ikke saken bedre. USA har ikke glemt 11. september, og føler behov får å vise styrke og ta hevn over terroristene. Det er det vel ikke noe å si på at de vil?

Det er omstridt hvorvidt Irak har masseødeleggelsesvåpen og biologiske våpen. I følge Saddam Hussein har Irak innegn slike våpen, mens amerikansk etterretning mener det motsatte. Dersom Irak er har slike våpen, er de en trussel mot NATO-landene, USA spesielt. Dersom man ikke angriper Irak nå, vil de fortsette å bygge opp styrkene sine, slik at de senere kan klare å stå imot et angrep.

USA investerer ikke ubetydelige summer i å fjerne Saddam. Bare frakt av utstyr koster en liten formue. Ved å gjøre dette, gjør USA verden en tjeneste. Danmark støtter USA, og det burde også Norge gjøre. Etter min mening, er forbindelsen Norge har med USA den viktigste forbindelsen vi har. Vi burde heller pleie denne forbindelsen. Senere trenger kanskje Norge hjelp, og da er USA en god venn å ha.

Jeg tror at man må sende inn store styrker til Irak, som kan fjerne Saddam raskt. Dersom det blir en rask krig, vil økonomien stå støtt, og det blir ikke flere oppsigelser enn vanlig. I tillegg vil Irak få et demokratisk styre, uten å ha Saddam hengende over seg.

 Re: Leserinnlegg om Irakkrigen, skrevet dagen dag krigen beg
Av Innlegg
TNT
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 06 Jul 2002
Innlegg: 923
Bosted: Oslo, the big city!
Rykte: 78.8Rykte: 78.8


Mandag 05 Mai 2003, 18:14
Svar med Sitat
jsw skrev:

Daglig blir mange irakere drept eller på annen måte forulempet av Saddam Hussein og styrkene hans. Irakerne har det ikke godt under et slikt regime.

hvordan vet du det da, jsw? Confused
jsw skrev:

Derfor har USA forsøkt å finne diplomatiske løsninger med sammen med Irak, slik at en krig kunne unngås.

Har de det, jsw?
jsw skrev:

Saddam Hussein derimot, var ikke interessert i noen slik løsning.

Nei, der tror jeg du har rett, jsw. Men jeg tror heller ikke bush var så veldig for en sånn løsning heller.. i så fall kunne han ha handlet annerledes..
jsw skrev:

At Irak i tillegg huser Al-Quaida agenter, gjør ikke saken bedre.

Hvor har du fått vite dette?
jsw skrev:

Jeg tror at man må sende inn store styrker til Irak, som kan fjerne Saddam raskt. Dersom det blir en rask krig, vil økonomien stå støtt, og det blir ikke flere oppsigelser enn vanlig. I tillegg vil Irak få et demokratisk styre, uten å ha Saddam hengende over seg.

Det viste seg å bli noenlunde riktig, men det har vel ikke blitt satt igang et nytt styre enda..

Det var kommentarene du ba om.. Smile

_________________
http://www.z-nett.net
http://forum.z-nett.net
http://outwar.z-nett.net
http://spill.z-nett.net
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Mandag 05 Mai 2003, 18:21
Svar med Sitat
De holder på å fa satt inn nytt styre.

At Irak har huset Al.Quaida-agenter er en kjent sak!

Bush forøskte ihvertfall å få i stand en diplomatisk løsning. +for forsøk!

Du har vel sett bildene av troturkammerne du og, TNT?

Av Innlegg
TNT
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 06 Jul 2002
Innlegg: 923
Bosted: Oslo, the big city!
Rykte: 78.8Rykte: 78.8


Mandag 05 Mai 2003, 18:34
Svar med Sitat
at irak har huset al-qaida folk er vel kaksnje kjent, men tror du de gjorde det da du skrev denne stilen?
det styret kan sikkert ta sin tid, men jeg er spent på åssen det blir
hva innebar disse forsøkene til bush?
nei, jeg har ikke sett de bildene, og det er ike noe jeg gjerne vil se heller
forreten: hva fikk du på denne stilen? Den må jo være meget br skrevet, selvom jeg er noe uenig i synspunktene dine..

_________________
http://www.z-nett.net
http://forum.z-nett.net
http://outwar.z-nett.net
http://spill.z-nett.net
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Mandag 05 Mai 2003, 18:39
Svar med Sitat
Kommentaren jeg fikk var: Hva med tap av menneskeliv?

Du skriver stødig og aikkert. Du har god bakgrunn for egne meninger. Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg, men i Norge er det heldigvis ytringsfrihet. Du behersker sjangeren godt; et leserinnlegg skal være subjektivt, men med fundamenterte meninger. Karkater: 5


Der ser du at læreren min ikke er enig med meg. En jente sammenlignet Bush men hybelkanin og hadde flere feil, og siden den også ble lest opp vet jeg at den ikke var så god. Men den fikk 5+

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Mandag 05 Mai 2003, 21:41
Svar med Sitat
Det må du nesten bare tåle. De fleste unngår å skrive noe som er stikk i strid med lærerenes meninger. Men det er helt greit at du står for meningene dine, bare du tar konsekvensene. Jeg vet det er urettferdig, men sånn er livet...

Er enig med læreren din, enkli. Godt leserinnlegg (sjangermessig), men er uenig med deg.


jsw skrev:
At Irak i tillegg huser Al-Quaida agenter, gjør ikke saken bedre. USA har ikke glemt 11. september, og føler behov får å vise styrke og ta hevn over terroristene. Det er det vel ikke noe å si på at de vil?


Er veldig uenig med deg her. Man kan da vel ikke ta igjen ved å bruke det samme mot dem. Det er jo det man lærer barna sine, da burde vel USA (bush) ha lært det også... Det finnes fredlige løsninger, men de ligger som oftest godt gjemt. Men leter man godt nok, finner man...

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
TNT
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 06 Jul 2002
Innlegg: 923
Bosted: Oslo, the big city!
Rykte: 78.8Rykte: 78.8


Tirsdag 06 Mai 2003, 12:05
Svar med Sitat
så sant, så sant..

_________________
http://www.z-nett.net
http://forum.z-nett.net
http://outwar.z-nett.net
http://spill.z-nett.net
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 06 Mai 2003, 13:49
Svar med Sitat
hvordan synes du man burde ta igjen? Man kann jo ikke akkurat boikotte Al-Quaida?

Fantes (finnes) det noen bedre løsning en å "ta igjen"?
Surprised

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Tirsdag 06 Mai 2003, 14:49
Svar med Sitat
Som sagt før: jeg er glad jeg ikke bestemmer, OG leter man lenge nok, finner man. Altså; den som leter finner... Wink

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 06 Mai 2003, 14:51
Svar med Sitat
Og den beste løsningen man fant, var kirg

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Tirsdag 06 Mai 2003, 17:15
Svar med Sitat
jasså... så dette var oppgaven du snakket om.
Synes sletttes ikke den fortjente noe bedre enn en 5´er. Du unngår nemlig en stor del av den faktiske skaden krigen gjør. Mange menneskeliv har gått tapt.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at bush hadde andre interresser enn å hjelpe de stakars irakerne. Kanskje det ville vært like greit å tatt Saddam sist. Da var det kanskje ikke lønnsomt lenger da. Da soldatene sto lina opp utenfor bagdad, og det ville vært enkelt å ta seg av saddam.

------>(Mulla Krekar) Hvor har han oppholdt seg den siste tiden. Kanskje det er på tide at USA kommer å slipper noen bomber i hodet på oss også...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 06 Mai 2003, 17:24
Svar med Sitat
Også en ting jeg ikke liker ved høyre, de har ikke klart å kaste ham ut enda. Mulla Krekar burde få fem hagleskudd i hjertet! Eller utleveres til US. Krekar burde dessuten slutte opp med tullet sitt. Husker du TV2-nyhetene? Mulla Krekar som har tilbudt TV2 å filme, men en sønn eller noe roper NO TAR DE MOLLA.

For noe tull. Han får slutte opp¨å arrangere slikt. Ut med ham.

Læreren klagde også på at jeg ikke hadde med mer om de "stakkars menneskene i Irak". Jeg synes imidlertid ikke det er det viktigste, det viktigste er at fremtidige generasjoner i Irak får vokse opp i et land med demokrati og ytringsfrihet! Dessuten bør man tenke på økonomiske konsekvenser ved en krig, noe min "kjære norsklærer" ikke likte. Da han skulle lese opp stilen, klarte han ikke å si DnB Markets. Han sa bare en eller annen bank... Dessuten får du flere av mine argumenter ved å gå inn på www.VennerAvAmerika.no Som tiligere sagt; en flott side,

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Tirsdag 06 Mai 2003, 17:40
Svar med Sitat
Haha... kanskje du burde støtte et annet parti da, siden du er så uenig med dem.

Du mente at siden irak huset al-quaida folk, så vbar det bare å bomde i vei. Det er nok andre land som gjør det også...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 06 Mai 2003, 17:43
Svar med Sitat
jeg ser pådet som en "bivirkning", noe som gjør det endra mer legitimt å angripe Irak

Av Innlegg
wilan
Levende Gjerrigknarklegende


Ble Medlem: 18 Mar 2022
Innlegg: 284928

Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9Rykte: 5730.9


Søndag 20 Mars 2022, 2:41
Svar med Sitat
colo360.5BettBettFionPaulSimoDaviRobeRumiYeleEverSifrRemiAlexmostEmilRaspXVIIJeweLuckJuleHERD
DeanRoseNighINTEGaroFrieMichFranProjAhavGeraAstoStouPenhLaHaONLYSnowMargErneAlleLockRichKiss
GarnZoneKaraGlosPushLuciCotoFallGlobTrevRoxyPameEmilGranStouThomBonutortMarkMichPeteLycrLive
OrchGricMargCircWindPaliSelaWindAngeClicSympDeusELEGBonnLaurJohnCarbHaroArtsDreaSpacEricAzza
SaliNormKillSuffZoneZoneKareZoneZonePeacZoneZoneZoneZoneZoneErleAnevZoneZoneWindEbonZoneZone
ZoneFragMHohAudiStanConsGoreZigmCityWindRobeEileDaliPolaChicMONTMistPierNaniAUDIPockNutrClas
CleaSampBeadPrakHautRolyAutoStarwwwrFavoHeatDremViteSwarWhisWindMikhPhotDharCaddHonkDoubBaba
XVIIJeweXVIIPeteFranAndeHenrErnsXVIIVersKinkEdwaAlekJustTimeMikhBillDogzInteWorlSaleJeanPaul
JeweDrayClaxJeanStanYokoPISAWindMichMichClubMoreAbovRichLewiTobiEmilJudyBookMagiJerrAudiAudi
AudimailPampKrusLuciJeweStayWorlRobeTurnVictMPEGLovetuchkasSpocTota
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Side 1 av 3 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24