Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Hobby -> 8 mile (og førpremiere)

Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Av Innlegg
dnotebabel
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2002
Innlegg: 181
Bosted: stavanger
Rykte: 57.5


Onsdag 22 Januar 2003, 9:01
Svar med Sitat
Jeg var seriøs hulemann!

_________________
stay cool!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Onsdag 22 Januar 2003, 17:12
Svar med Sitat
Ok Dnot, dette klarer jeg ganske enkelt ikke å la gå upåaktet hen, selv om Misty antakeligvis har en masse å si akkurat nå. For å få det på det klare, jeg har full respekt for religion, alle religioner, og jeg fornekter de ikke. Personlig er jeg ikke religiøs, men som sagt, jeg har full respekt. Derav ikke ateist.

Men til det det du skrev. Hvorfor han har blitt så kjent? Tja...som du vet er religion noe mange forbinder med håp. De hadde et håp om at de skulle få en frelser. Religionen var jo alt der, så den trengte ikke jesus ”lage”, og de ventet jo på en Messias. At han har blitt kjent i ettertid betyr nødvendigvis ikke at han var i stand til noe som helst. Man kan bli like godt kjent, om ikke bedre kjent ved å lure en hel verden, som misty siktet til. Jeg har også svært liten tro på at en person, uansett når og hvor kan utføre mirakeler som står beskrevet i bibelen. Det er like sannsynlig som at jorda er sentrum i universet og at jorda er flat, hvilket også er påstått av kirken. Sistnevnte er det ikke mange årene siden de gikk ifra. Sier litt om hvor sterk en tro er.

Du referere hele tiden til det som står i bibelen. Tror du virkelig det er et argument. Du kunne like godt referert til Vedaer (hinduismens hellige tekster), Koranen, Tanach (jødenes ”bibel”) eller Ole Brumm for den saks skyld,men det er feil det kanskje? Det er bare en bok. En bok som har kommet for å bli, og brakt videre gjennom generasjoner pga tro og håp. Intet annet. Før i tiden var religion et mye større holdepunkt for menneskene enn det er nå, derfor er det ikke så rart at boka har blitt ført videre i forksjellige versjoner. Men er det som står i Bibelen særlig sannsynlig? Egentlig ikke. Du kan garantert sile ut noe sannhet av det. Som et ordtak sier, ingen røyk uten ild. Det finnes også et annet ordtak som er minst like gjeldene her. En fjær til ti høns. Skulle likt å se noen gå på vannet...etc etc.

Hvofor spredde religion(ene) seg? De hadde ingen anelse om hvordan ting fungerte, og de skapte seg et svar. De var ikke i stand til å undersøke og forske seg frem til noe som helst, i motsetnign til i dag. I dag har vi vitenskapelige teoreier om det meste. Noen mer sannsynlig enn andre. Innen biologi er det meste bevist, fysikk er et større problem. Der har også forskerene skapt seg et bilde av hvordan det fungerer, men det passer fortreffelig bra over hele fagfeltet. Da snakker jeg først og fremst om krefter. Men også mye i fysikken er bevist, og blitt såkalte naturlover. Kjeminen er heller ikke så helt usannsynlig. Når det kommer til atomstrukturer er vi nok tilbake til et skapt, men fungerende bilde.

Ut i fra dette er vi i stand til å resonere, forske og bevise hvordan livet ble til, om ikke til minste (og første) detalj. Men vi vet hvordan ting utvikler seg nå, og det skall ikke så mye til for å forstå at mennesket ikke er noe som bare dukket opp. Det enste som er uvisst nå, er hvordan den første cellen ble dannet. Her kommer det nye teorier ganske ofte, og ingen er bevist. Resten derimot, vet vi hvordan fungerer. Vet ikke om du har lest Darwins lære, men om du ikke har det, burde du sette deg litt inn i den. Også i dag dannes det nye arter ut i fra andre, og måten det skjer på er ved celledelingen. Det skjer en feil(mutasjon). Normalt vil disse artene dø ut ganske fort, da den feilen blir et problem for å overleve, men i noen tilfeller kan feilen bli en fordel. Arten krysses med andre av samme art, og avkommet fører med seg ”feien” som nå har blitt en fordel. De artene uten feilen dør ut, og vips, et nytt steg frem. Dette var en kortfattet versjon. Jeg kan gå mer i detalj, med direkte henvisninger til dagens samfunn.

Og en ting jeg lurer litt på. Hvorfor stemmer bibelen? Vil det si at Tor og Odin(norrøn mytologi) aldri fantes, eller hva med solguden Inti ( en av inka-indianerenes guder)? Dessuten tror jeg Brahma(Hinduisme) er minst lite sannsynlig/usannsynlig. Velg det som passer. Hvorfor tar jødene feil. Hva gjør din Kristendom så riktig i forhold. Hvorfor er skapelsesberetnigen din den rette? Hva med de 1000(minst) andre som også hevder å være den eneste rette? Vær så snill å ikke henvis til noen Bibel. Det hjelper deg ikke på noen måte.

Til slutt, Dnot, jeg er enig med deg i en ting. Han som kaller seg jesus her på forumet burde ikke kalle seg det. Det er ganske enkelt respektløst. Men du er relativt trangsynt du også, som ikke kan akseptere at mennesker velger et annet, og kanskje mer håndfast, synspunkt på livet enn deg. Det får holde for denne gangen. Hadde den kommentaren din dukket opp på en stil-oppgave, hadde jeg vært sikkeret 8 sider. Så jeg har mye å gå på. Cool

Beklager Misty, du får komme med litt tillegginformasjon i stedet. Wink

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Onsdag 22 Januar 2003, 22:03
Svar med Sitat
Hihi... denne diskusjonen har jeg hatt en million ganger...

Ojoj hulemann... her har jeg minst like mye å si, men jeg har ikke hele dagen... så vi får ta det kortfattet...
Jeg har flere teorier, og tre av dem er de jeg vil gå for!!

teori 1
Maria hadde vært utro. For at ikke josef skulle bli sint, sa hun at det var gud som var faren... Jesus vokste derfor opp i den tro om at det var gud som var faren... Josef puttet da masse sprøyt inn i hue hans om at han var frelseren, og jesus gikk da ut å forsøkte å hjelpe folket...

(dette forklarer ikke helbreding osv derfor;

teori 2
Jesus var en vitenskapsmann og medisiner... rett og slett genial, og gav fok medisiner ikke en hånd på hodet... Han hadde problemer å bli akseptert for en medisiner da folk kanskje var litt skeptiske til nye botemidler, og derfor kalte han seg guds sønn...

teori 3
Bibelen er en rekke nedtegnelser... sett at dette var en gruppe mennesker som hadde gått sammen for å skape verdens største scam... Eller en som startet, og de andre leste greia og ble inspirert... De tok for seg denne gale jesus, og lagde en historie ut av denne personen som trodde han var guds sønn... Så fikk hele verden greie på dette, og resten er historie...

Og nei... jeg tror ikke på noe livet etter døden... hvor patetisk er det... vi mennesker er bare skapt for å forvalte jorden, og det er min mening...
Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke tror på det, men det har alltid vært verdens største scam for meg...

Og hvis kristendommen er den riktige religionen, hva med de andre... Stemmer de ikke de da... hmmmm... narrowminded vil nå jeg si! Jesus er jo nevnt i de fleste religioner, men da som en profet... og det er det jeg tror han var... en som var synsk... rett og slett en vitenskapsmann... en med masse peiling, og som fortalte hva som skulle skje... Hvordan han greide det har jeg nok desverre ikke svar på!

Og som hulemann sier... hvor kom darwins lære fra??? Det er jo vitenskapelig bevist...

Til slutt vil jeg si at jeg respekterer alle religioner, selv om jeg ikke er religiøs selv...

Og en ting... Jesus er et navn... jeg kjente en gang en som het det... muligens kan der ha seg slik at han heter det... Wink

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

 8 mile
Av Innlegg
oyvindbs
Gjest







Onsdag 22 Januar 2003, 22:13
Svar med Sitat
Bare hør på den kjente russiske forskeren(som jeg ikke aner hva heter). Han mente at Jesus var i Tibet i perioden mellom han ble født og de neste nedtegnelsene. Der skulle han ha lært å gå på vannet, helbrede mennesker og ikke minst gjennoppstå fra de døde.

Når det gjelder grunnen til at Jesus ble så vellykket som han ble er det en manns verk, Paulus. Før Paulus var de kristne en liten "sekt", av mange på den tiden, som trodde at Jesus var guds sønn. Paulus skulle som kjent egentlig forfølge disse "kjetterne", men ble overbevist etter at gud viste seg for ham. Etter dette begynte han å promotere Jesus og hadde ikke Paulus gjort dette hadde ikke Jesus vært husket i dag.

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Onsdag 22 Januar 2003, 23:06
Svar med Sitat
Videre har jeg et bevis på at Maria ikke kunne være jomfru, og det kommer her.
Mulig dere har hørt om kromosomer. Det er en del av DNAet vårt, eller genene våre. Arvestoffet om dere vil. Innen arten menneske er det som kjent to kjønn, og det er visse betingelse som skal til for at det blir gutt eller jente. Denne "kjønnsbestemmelsen" styres av to kromosomer, som heter noe så banalt som "X" og "Y". Ved "parring" kommer det ett kromosom fra hvert kjønnn, og betingelsene for en gutt, er at det kommer ett "X" og ett "Y" kromosom til eggkjernen. Jente, derimot, er kun "XX". Maria var jente, altså XX. Siden hun umulig kan ha hatt dett nødvendige Y-kromosomet i genene, vil det også bety at hun ikke kan være jomfru. Skjønner?! det må en mann til, med det ene Y-KROMOSOMET han kan gi. Wink

Av Innlegg
Maniac
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 28 Okt 2001
Innlegg: 61
Bosted: Bodø - midlertidig
Rykte: 67.9


Torsdag 23 Januar 2003, 10:55
Svar med Sitat
Jeg gadd simpelten ikke lese alt, men jeg støtter dere på mange punkter Hulemann, og Misty. Selv har jeg mine egne meninger og teorier om religion, hvorfor de oppstod, hvorfor de fortsatte å eksistere, men jeg går ikke rundt og presser disse tankene på andre.

Den vanligste dødårsaken gjennom tidene er faktisk Gud, rettere sagt ting som blir gjort i hans navn.
Dette gidder jeg rett og slett ikke pøse vider ut med, men vi lever i ett samfunn dere alle har rett til å tenke, tro og ytre hva de vil, så når du truer med det helvetes pinsler, så greit nok, du kan true så mye du vil, jeg skal notere meg at du fra nå av må ignorers.

Tro på hva du vil, men ikkke prøve å presse troen din på meg med trusler om helvete og bestikkelser om evig liv.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
dnotebabel
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2002
Innlegg: 181
Bosted: stavanger
Rykte: 57.5


Torsdag 23 Januar 2003, 10:57
Svar med Sitat
Den hellige ånd kom til henne. Gud kan gjøre undere. Jødenes bibel heter toraen, forresten. Er det sannsynlig at vi lever hulemann. Det er like sannsynlig at vi ikke skulle eksistere. Det underet at vi mennesker lever er et under i seg selv. Hvorfor skal da ikke Jesus finnes?

_________________
stay cool!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
dnotebabel
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2002
Innlegg: 181
Bosted: stavanger
Rykte: 57.5


Torsdag 23 Januar 2003, 14:09
Svar med Sitat
Selfølgelig er Darwins teorier bevist. Men det som står i Bibelen er bildelig fortalt. for gud er en dag som tusen år og tusen år som en dag, jeg mener at utviklingen har gått over tid. Men det var gud som skapte himmel og jord. han gjorde det ikke nødvendigvis på 7 dager, men det er billedlig fortalt så det skjedde over tid. Hvis dere tviler så på Bibelen hva med å prøve å lese litt. Har dere noen gang prøv å lese litt i Bibelen. hvis dere vil prøve å lese så les Johannes evangeliet. Men tror dere at det plutselig sa pang å så kom bakterier og etter en stund noen mennesker. Kan dere forklare hvordan mange blir helbredet fra sykdommer. Det skjer jo når mennesker ber for dem. Selfølgelig skjer det ikke alltid. Men det forekommer, at mennesker blir friske. tror ikke dere at det da finnes noe mer enn en jord og oss mennesker. Sett at jeg har riktig med det jeg mener om Jesus. Sett at jeg får et evig liv i paradis og dere får et liv i fortapelse. Sett at dette skjer. Er det ikke da lurt å være kristen? Et evig liv i godhet er jo ikke å forakte.

_________________
stay cool!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
dnotebabel
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2002
Innlegg: 181
Bosted: stavanger
Rykte: 57.5


Torsdag 23 Januar 2003, 14:12
Svar med Sitat
Jeg skal holde opp å snakke om kristendom med dere. Gud har gitt menneskene et valg. Han vil ikke tvinge noen! Så det er deres valg. nå skal dere slippe å høre mer om religion fra meg hvis dere vil! håper for deres skyld at dere blir litt smartere

_________________
stay cool!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Torsdag 23 Januar 2003, 17:16
Svar med Sitat
Er det overhode mulig å være så tunellsynt. For det første fikk jeg ikke noe svar på hva andre religioner angår. For de er jo minst like riktige.

Tanach:

Tancah er jødenes form for bibel og består av tre hoveddeler, Tora, Profetene og Skriftene.

Tora: Er det samme som Loven og består av de fem mosebøker. Den toraen som Moses fikk av gud er i følge en tradisjon bare en kopi av en tora som er oppe i himmelen sammen med Gud. Der har den vært helt fra før skapelsen begynte en gang.

Profetene: Denne delen består av en rekke bøker som jødene mener har blitt skrevet av profeter med inspirasjon fra Gud. I disse bøkene står det hva som skal skje med folket i fremtiden.

Skriftene: Dette er skrifter fra det gamle testamentet i de kristnes bibel. Jødene mener at dette også er skrevet ved hjelp fra Gud.

Nok om tanach.

HVorfor folk blir friske av sykdom? hva har det egentlig med å be å gjøre? Sykdom er bakterier og virus. De blir, om du overlever, nedkjempet av hvite blodceller som du har i blodet ditt. Og trur du ikke på bakterier og virus, får det bli ditt problem. De er jo til og meg så store at de er avbildet. Vi har sett hvordan de fungerer, og hva som skjer når de blir nedkjempet.

Videre sa det nok aldri pang. Hva som det hele startet med er umulig å si. Det kan heller ikke kristendommen forklare. En ting er skapelsen av jorda, men en annen ting er skapelsen av det før/ feks Gud.

"The-big-bang"-teorien var en teori som ble mye omtalt. Den har de faktisk videreutviklet, og ut i fra målinger har de tro på at det hele foregår i en slaks syklus. slik at vi nødvendigvis ikke er resultat av det første smellet. Det er en stor, og ganske tung teori og fordøye, så jeg gidder ikke gå inn på den i detaljer. Og det var ikke noen brå overgang fra bakteriene til menneskene. Det har eksistert diverse andre typer mennesker før oss også. Kall oss gjerne nyeste modell om du vil. Det er en lang prosess, og skjer ikke på en dag eller to.

Videre kan jeg fortelle at jeg har lest i bibelen, jeg har også vært innom lit forskjellige andre tekster. Det overbeviser ikke meg. Det er en bok på høyde med alle andre. Jeg har faktisk ganske stor interesse for religion(er), så derfor har jeg satt meg litt inn i noen av de. Jeg er ingen ekspert, men jeg vet nok til å kunne gjøre opp en mening om det jeg skriver.

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Torsdag 23 Januar 2003, 17:19
Svar med Sitat
Og forresten..sett at du tar feil, at vi begge tar feil, og at det er Brahma som er den rette guden. Da blir nok gjennfødt som fluer begge to. Confused . Kjedelig for meg, men det må da være utrolig trist for deg, som da finner ut at du har brukt et liv på overbevise andre om å ta feil med deg...og dermed få samme skjebne som deg. Crying or Very sad

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Torsdag 23 Januar 2003, 19:11
Svar med Sitat
Hvordan denne diskusjonen utviklet seg fra å handle om en hip hop film til å handle om hvorvidt jesus er guds sønn er nesten litt komisk, men likevel...

Jeg forstår i grunnen ikke hvorfor noen kan ha seg til å tro at det er no ebunnfast i disse hærrsens religionene er for meg ufattelig...

Det du sier om at hvordan folk skal ha blitt helbredet----> tenk da!!!!
Du sa jo at bibelens tidsskala er helt feil, og at bibelen er billedlig fortalt... Kan det da ha seg at Jesus faktisk var en medisiner uten like, og at han behandlet dem over lang tid...
Paulus som hulemann nevnte hadde jo ikke møtt jesus, og han hadde bare hørt om han gjennom historier fra andre folk... Sett at den gangen han så gud i ørkenen hadde han en hallusinasjon.... som vi alle vet er dette ikke så uvanlig der det er varmt....
Og at jesus sto opp igjen.... hmmm... hvis det er tilfellle, så var det i et øyeblikk for hans følgere, og kanskje de så syner de og... En annen teori er at han var skinndød, og at han ikke døde på korset...
Kanskje det at han sto opp igjen er symbolsk forklart at han ble benådet i siste stund.... og så døde han en tid senere.... Man kan jo spekulere lenge på hvordan denne historien kom til livet...

For meg er det mer sansynelig at jorden allerede har ahtt besøk fra det ytre rom...

Og en ting... jeg bekymrer meg ikke for å dø... det får jeg ta når det kommer! Og hvis du tror det finnes noe som heter helvete er du ihvertfall trangsynt...
At sjelen lever videre... kanskje... men ikke i himmelen.... herregud.... hvordan kan du tro det!????

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Torsdag 23 Januar 2003, 22:56
Svar med Sitat
hehe..."herregud" var kanskje ikke det beste ordvalget... Wink

hehe...må nok si meg enig med misty ang døden gitt. Den bryr jeg meg lite om. Når jeg dør, så dør jeg...og forvsvinner som alt annet organisk. Skulle det være et liv etter døde, har jeg vanskelig med å forstå hvordan det skulle være, og jeg tror det ville bli litt kaldt å bo i himmelen Wink .
I flyhøyde er det 51 -...grøsss....

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Torsdag 23 Januar 2003, 22:58
Svar med Sitat
nei... bytter det ut med huffamei!

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
dnotebabel
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2002
Innlegg: 181
Bosted: stavanger
Rykte: 57.5


Fredag 24 Januar 2003, 9:41
Svar med Sitat
For det første Hulemann, du har ikke satt deg inn i kristendommen godt nok vil jeg tro. Gud skal skape en ny himmel og en ny jord. Og alt det gamle skal forsvinne! Hva med mennesker som blir helbredet på et blunk det kan ikke bortforklares med noen teori om hvite blodceller. Over tid kan jeg være enig med deg. Men ikke når det skjer på et blunk da vil jeg velge å tro at det er Gud som griper inn. Hvorfor dette ikke alltid skjer med syke at de blir helbredet kan jeg ikke forklare! _Men det skjer at fok blir helbredet på et blunk. Jeg mener at Bibelen er en sann skrift. Gamle testamentet må man tolke litt. Det er forskjellig hva man mener. Gamle testamentet er vanskelig å forstå. vitenskapsmenn mener at Bibelen er et av de beste bevis på historie de mener den er en av det mest eksagte nedtegnelsen. Og som du sa i et av dine forrige innlegg at Bibelen bare er funnet på av noen for å føre oss bak lyset er det helt sykt av deg. Ingen kunne greid å gjøre så nøyaktige og gode nedtegnelser i løpet av en menneske alder. hvis du lurer på hva som kommer til å skje når jorden en gang forgår kan du bare lese Johannes åpenbaring. Jeg vil velge å tro at dette er sant. Jeg tror ikke at meningen med livet er å leve her på jorden så for å dø. Jeg vil tro på Jesus for han er veien sannheten og livet. Dere ler nok godt nå jeg skriver dette, men det er hva jeg vil tro!

_________________
stay cool!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Side 2 av 5 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24