Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Riksmål

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Synes du man skulle gjenninnføre riksmål?
Ja, så avgjort
25%
 25%  [ 3 ]
Synes egentlig ikke det
75%
 75%  [ 9 ]
Antall stemmer : 12
Av Innlegg
minno
Gjest







Fredag 16 Mai 2003, 21:10
Svar med Sitat
jsw skrev:

Det ser jo helt "østkant" ut!


Og hva er det som er så innmari dårlig med 'østkanten' da?

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Fredag 16 Mai 2003, 21:58
Svar med Sitat
Ja! Hva i pokker er så dårlig med den...???

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 17 Mai 2003, 6:42
Svar med Sitat
på "østkanten" bor de folk man kanskje burde holde seg unna... det er sikkert fine mennesker der, men jeg er redd det også er dit de som har havnet på "kjøret", eller av annen grunn har dårlig råd, flytter.

"Østkanten" er ikke så "eksklusiv", dessverre...


GRATULER MED DAGEN, ALLE SAMMEN!

Av Innlegg
minno
Gjest







Lørdag 17 Mai 2003, 10:56
Svar med Sitat
Vel, jeg har bodd på 'østkanten' nesten hele livet mitt, og jeg synes det var bedre å bo der enn å bo her på vestkanten. Tror du har fått et feilinntrykk av østkanten, og jeg tror faktisk det er flere som har havna på kjøret fra vestkanten. Flertallet av narkomane og alkoholikere kommer derfra.

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 17 Mai 2003, 12:33
Svar med Sitat
men, grunnen til at dette ble trukket inn var jo det faktum at folk fra Øst snakker styggere enn de fra Vest. Du er enig i det?

Av Innlegg
minno
Gjest







Lørdag 17 Mai 2003, 16:33
Svar med Sitat
Jeg er ikke enig i det. Jeg synes vestkantfolk (langt vest) snakker alt for fisefint. Jeg synes a-endleser er bedre enn en-endelser. Og ben istendenfor bein er jo helt teit. Hvorfor må man snakke så innmari 'fint' uansett? Ingen utlendinger som kom til Norge ville blitt imponerte uansett, de ville ikke en gang merket forskjellen.

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 17 Mai 2003, 18:02
Svar med Sitat
jeg tror det er for mange sideformer! Det vil dessuten gjøre det vanskligere for utlendinger å lære norsk, og bli integrert. Som noen kanskje vet, kunne man for min del fjernet hunnkjønnsformene helt. Men jeg forstår at det kan virke en smule drastisk. Med alle disse valgrfir sideformene, som bein og ben, rein og ren etc. etc. blir det svært mange ord, man egentlig ikke trenger... Eksempel på alle sideformene i bokmål, versus Riksmål er nevnt overfor. Altså 72 former på bokmål, hvorav en er "godkjent riksmål".

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 18 Mai 2003, 15:47
Svar med Sitat
Hvem i pokker er du som kommer og sier at østkantfolk snakker styggere enn de fra vestkant. Hvem er du som tror du kan bestemme hvilket som er det penere , jsw?
Jeg bor som sagt i oslo vest, og har det hele livet mitt, og jeg snakker breiere enn mange fra øst!

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 18 Mai 2003, 15:57
Svar med Sitat
Mitt poeng med "helt "østkant" ut", var at på østkanten er det vanligere å snakke bredere, og med SVÆRT mange sideformer. Som blei, rein, sein osv. osv.

Jeg synes man skal snakke ordentlig, dvs. uten for mange slike sideformer. JEg gjenntar til kjedsomlighet setningen " SKOGBUNNEN BLE DEKKET AV DUGG" hallo! 72 varianter som alle betyr det samme! da blir det litt vel bredt... (en av disse setningene er riksmål...) Med andre ord; vi burde kutte ned på alle de forskjellige formene! Det blir fopr mange etterhvert!

Av Innlegg
mnett
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Mai 2001
Innlegg: 551
Bosted: Oslo
Rykte: 87.5Rykte: 87.5


Søndag 18 Mai 2003, 16:39
Svar med Sitat
På østkanten har vi jo Nordstrand, Ekeberg, Bekkelaget osv hvor det er hus som ligger i samme verdi som de på vestkanten.

Så må du jsw se forskjelle på de dårlige områdene på østkanten, og de normale stedene.

Manglerud, ryen, lambertseter, abildsø osv er ikke steder hvor man blir slått ned hele tia og rana og byner med narkotika
Jeg har i allefall ikke opplevd dette ennå på mine 16 år på manglerud/abildsø

_________________
Forklaring på at hvorfor bilisten kjørte på ho Moskva Marit. "Æ hadde ikke nokk bensin te å kjøre rundt dæ"...


Forumer.no TRENGER ny medlemmer og postere nå. Ta turen innom i dag
Forumer.no
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 18 Mai 2003, 18:28
Svar med Sitat
neida, jeg tviler ikke på det....

Men det er et faktum at de fra Øst snakker bredere enn andre (stort sett, Misty er unntaket er Misty, hun bekrefter regelen...) I Øst er det nok ikke så stor oppslutning om riksmål, slik som det er der jeg bor...

Det kan sikkert være "fine" mennesker i Øst også, men de SNAKKER bredere, og det var det jeg skulle frem til!

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Søndag 18 Mai 2003, 19:25
Svar med Sitat
Og hva er galt med å snakke bredt? Je snakker som je sjøl vil.

Av Innlegg
Gjest








Søndag 18 Mai 2003, 19:35
Svar med Sitat
Unnskyld, men det er spsielt skrivingen jeg snakker om. Å skrive bredt, det er det dummeste jeg ser, og jeg ser mye dumt....!

En ting er hvordan man snakker(jeg synes jo egentlig ikke man skal snakke bredt heller, men det er speesielt skrivingen jeg snakker om), en annen ting er hvordan man skriver. Skjønner dere? å skrive en setning som: Framtida vart usekker, er ikke helt min sak, men det finnes sikkert folk som snakker slik. Men å skrive det,.....

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Søndag 18 Mai 2003, 21:51
Svar med Sitat
jsw skrev:
det er det dummeste jeg ser, og jeg ser mye dumt....!

Det bare beviser hvor mange dumme det er på vestkanten. Siden du sier du bare er der Razz

Men for å være seriøs;
Du tror vel ikke alle fra østkanten skriver lite breit som de snakker. Tenk om alle, med alle mulige dialekter, skulle gjort det, da ville det blitt kaos. Men alt handler om tilpasning. Her på forumet skriver jeg kanskje litt mindre breit enn jeg ville skrevet i for eksempel en SMS. Men hvis jeg skulle skrevet en stil, og levert den inn til en "vestkantsossete" lærer, ville jeg kanskje skrevet litt mer "fisefint"... Jeg snakker også forskjellig ut i fra hvor jeg er. Er jeg hos faren min, på Jessheim (ditt hatsted kanskje, jsw, eller er det kløfta Wink) snakker jeg breiere enn jeg gjør her, da jeg går på katta i oslo, der det faktisk er både folk fra øst og vest. Og også de fleste i klassen min prøver å "moderere" breiheten, eller fisefinheten, sin litt, til det beste for alle. Mellomtingen er en fin ting, når man snakker forskjellig.

Runder av med å si: "jammen bra vi mennesker er så fleksible" Wink

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Carola
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Okt 2002
Innlegg: 134
Bosted: Sarpsborg
Rykte: 57.4


Mandag 19 Mai 2003, 11:26
Svar med Sitat
Jeg sier BEN, REN, SEN osv.. vil det si at jeg snakker 'riktig' eller? :p
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger ICQ Nummer

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 6 av 9 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24