Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> to ting bl.a om nedgradering fra Xp til Me--->

Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Neste
Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Torsdag 09 Mai 2002, 18:37
Svar med Sitat
Merkelig...uansett. Jeg har opplevd NTSF som et mye mer stabilt og godt flsystem, og skal du få det maksimale ut at 2000 og XP så ville jeg ha kjørt det om det går bra. Faktisk første gang jeg hører om noen som har problemer med det.

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Torsdag 09 Mai 2002, 18:56
Svar med Sitat
Okey, dere har hjulpet meg mye egentlig, nå vet jeg hva jeg skal gjøre, jeg vil ha win 2000. jeg har en cd med det, men jeg aner ikke hvor jeg går fra der! Dere snakker om mye rart, og jeg vet for å være helt ærlig, ikke hva jeg skal gjøre nå! Setter jg inn cden fra xp sier den at det er et eldre os og at den deaktiverer mulighetene for installasjon. Jeg vet ikke hvordan jeg formaterer eller hva jeg gjør etter at det er gjort, så skal jeg komme meg videre må jeg få detaljerte forklaringer. Jeg er litt kravstor jeg, men jeg klarer det virkelig med de små hintene jeg får i svarene deres for jeg har aldri gjort det før....!

Og i Xp kan man ikke lage oppstartdisk.

DER! da var alt sagt! Nå gidder dere vel ikke å hjelpe meg mer kan jeg tenke meg, så kravstor som jeg er nå!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Gjerrigmac
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Sep 2001
Innlegg: 802
Bosted: Asker, der hvor JEG trasker...
Rykte: 84.9Rykte: 84.9


Torsdag 09 Mai 2002, 19:04
Svar med Sitat
Be en venn som har 98 eller 95 lage en oppstartsdiskett til deg (hvis du allerede ikke har en) boot opp på den, skriv "format c:/" ("format c:/s" kan også brukes, da sletter den bare systemfiler.. tror jeg)
Så lar du den jobbe, helt til c: er ferdig formatert.
SÅ setter du inn cd'en for 2000 og installerer.. og dette BURDE funke!

_________________
Smil og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor vondt i kjeften du får!
-TechMeister!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Torsdag 09 Mai 2002, 19:13
Svar med Sitat
Men er du sikker? for jeg vil ikke sette igang med å formatere hvis du ikke VET at det går å bare putte cdn i!

jeg har en oppstartdisk fra Me som jeg så et sted at skulle funke, men da får jeg ikke C:> den vanlige men noe A> eller eteller anna og den il ikke høre på c:, format c: eler noe!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Gjerrigmac
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Sep 2001
Innlegg: 802
Bosted: Asker, der hvor JEG trasker...
Rykte: 84.9Rykte: 84.9


Torsdag 09 Mai 2002, 19:18
Svar med Sitat
A: er jo disketten, så d skulel jo være riktig. poenget med oppstartsdisketten er bare å komme inn i DOS. Hvis d står c> så er d fordi d antageligvis var en engelsk windows ME, så da tror jeg du må skrive format c> heh.. men uansett JA! jeg er sikker på at man da kan innstallere et annet OS. D er ikke noen annen vei når du har en seinere versjon av windows..

_________________
Trenger postere!!FireServerForumet!
Og hvorfor ikke se på FireServer betaen?

[ Dette innlegg ble endret av: Gjerrigmac den 2002-05-09 20:19 ]
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Torsdag 09 Mai 2002, 19:24
Svar med Sitat
men da satser jeg på det oxo kommer jeg og forteller åssen d gikk senere, eller jeg kommer for å kjfte deg huden full hvis jg må be datafyrn nede i gata om å komme å hjelpe meg IGJEN!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Gjerrigmac
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Sep 2001
Innlegg: 802
Bosted: Asker, der hvor JEG trasker...
Rykte: 84.9Rykte: 84.9


Torsdag 09 Mai 2002, 19:28
Svar med Sitat
Hehe.. men uansett så er d ikke noe annet du kan gjøre. Du MÅ ha en helt ren partisjon når du skal installere nytt OS!(bortsett fra når du oppgraderer da..)

Oi.. hehe.. håper hun vet at hun må boote på cd'en.. hvis ikke så får dataexpertene nedi gata en kunde.. hehe..

_________________
Trenger postere!!FireServerForumet!
Og hvorfor ikke se på FireServer betaen?

[ Dette innlegg ble endret av: Gjerrigmac den 2002-05-09 20:44 ]
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Torsdag 09 Mai 2002, 23:07
Svar med Sitat
OK OK OK!!!!!!!!!! TENKT DERE OM før dere skriver noe mer! Der som er noe dritt med NTSF er at det er umulig for et system basert på fat32 å lese/finne disken, med unntak av XP og 2000, som selv har filsystemet. Det nytter ikke å bruke en oppstartsdiskett for formatering. Det er tydelig at XP på maskinen hennes bruker NTSF, og at det virker stabilt. Ergo, hun bør fortsette å bruke det.

Sånn...så var det innstalasjonen, og formateringen. Formateringen kan gjøres under innstalasjonen til 2000. Du trenger 98, kanskje det virker med ME, sin oppstartsdiskett. Be om å starte fra cden, eventuellt, gå til kommandolinjen, og videre inn på cd derfra. Det bør virke. Under innstalasjonen blir du bedt om å velge hvilken stasjon du vil innstalere på. Velg den stasjonen som 2000 sier det alt er et OS på. Denne skal formaters med NTSF. Noe den ganske sikkert alt er. Resten går av seg selv. Hele veien blir alt forklart.

Om du ikke for "bootet" fra cden nå heller, kan det stilles på i Bios. Men ikke gå så langt før du har prøvd å starte med metodene over. Virker det ikke, skal jeg skrive ned den siste muligheten, som 99% sikkert vil virke, om det gjøres riktig.

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Fredag 10 Mai 2002, 20:55
Svar med Sitat
Mye rot her nå, skal prøve å forklare...

Du har altså Windows XP med filsystemet som heter NTFS. Du vil ha Windows 2000 med NTFS?

Det du gjør da er:

1: Setter i Windows 2000 cdrom
2: Restarter maskina
3: Klikker en knapp for å boote fra cd
4: Klikker deg frem til der det er instilling for hvilken harddisk du skal installere på. Slett alle partisjonene du har.
5: Lag en ny partisjon med all plass.
6: Formater denne til NTFS (Windows 2000 cdrom gjør det for deg)
7: Så fortsetter du installeringen av Windows 2000.

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Tirsdag 14 Mai 2002, 13:09
Svar med Sitat
heey, d går ikke, pcen vil ikke ta kommandoene med den kommandolinja. vet ikke hva jeg skal gjøre, har prøvd alle mulighetene oxo å starte fra cdrom men den vil ikke det, vet ikke hvorfor så det er vaskelig å forklare... ANER IKKE HVA JEG SKAL GJØRE!!!!!!!!!!! Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad :sad:

[ Dette innlegg ble endret av: siri Wink den 2002-05-14 14:10 ]
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Gjerrigmac
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Sep 2001
Innlegg: 802
Bosted: Asker, der hvor JEG trasker...
Rykte: 84.9Rykte: 84.9


Tirsdag 14 Mai 2002, 13:41
Svar med Sitat
Har en idè.. Hvis du har/kjenner en som har Powerquest partition magic (helst 7.0 eller 6.0) og bootmagic, er d ganske enkelt..

Da kan du ta litt ubrukt plass fra en av diskene, og lage en ny partisjon, boote opp på den med bootmagic, passe på at du har 2000 cd'en i, og booter opp på den. Så innstallerer du, og velger NTFS (hvis du vil formatere XP) og installerer... så kan du gå inn på DOS'en til 2000, og skrive "format c:/s"
Men dette funker seff ikke hvis du ikke har Partition magic.. som jeg antar at du ikke har..

_________________
Smil og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor vondt i kjeften du får!
-TechMeister!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Tirsdag 14 Mai 2002, 13:52
Svar med Sitat
hva er boote, aldri øhørt om det du sa og jeg skjønner ikke så mye..!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Gjerrigmac
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 29 Sep 2001
Innlegg: 802
Bosted: Asker, der hvor JEG trasker...
Rykte: 84.9Rykte: 84.9


Tirsdag 14 Mai 2002, 13:57
Svar med Sitat
Fra ordbok: boot up starte opp, Reboot: Restarte..

Å velge en boot: da velger du en oppstartsmåte som maskina di følger. forhåpentligvis til en OS..

_________________
The world is under my control!!! And so are thou, so thou shall go now, and post much in the FireServerForum!!! I have spoken!!! Go now, and do as i have told thou!!!!!!

[ Dette innlegg ble endret av: Gjerrigmac den 2002-05-14 14:58 ]
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
siri ;-)
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 08 Jun 2001
Innlegg: 33

Rykte: 72.1


Tirsdag 14 Mai 2002, 15:43
Svar med Sitat
Okey, nå har jg prøvd en annen oppstartsdisk. oxo, men de forstår ikke kommandoen å format c eller med c: eller c> eller noe som helst, og de vil ikke åpne C:> greie, sitter fast på A> og den andre A:

Dessuten så reagerer ikke pcen på win 2000 cden ved oppstart og den finner ikke og klarer ikke og sånn når jeg velger start opp fra cd. håper dere har svart veldig fint så jeg får d til når jg kommer fra ridingen, da blir jeg glad! ha det flott!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Tirsdag 14 Mai 2002, 15:55
Svar med Sitat
Hvis disken kommer fra engelsk OS må du trykke shift+ø for å få :.

Videre er det kun en komando for formatering, format X: der X= stasjonen. Den og ingen annen. Har i hvert fall ikke hørt om det.

Noen oppstartsdisker har problemer med den kommandoen. Hadde samme problem selv, da jeg skulle kvitte meg med ME, så jeg brukte en eldre oppstartsdisk. SKjønner egentlig ikke problemet, ettersom Command.com var der. Det er den filen som inneholder alle kommandoene.

Uansett. Som jeg sa tidligere. Du kjører XP, og oppstartsdisketten var sikkert laget i Win 98/ME. Da finner du ikke disken, som er NTSF. De finner bare FAT32. Glem den disketten.

Du har nå to alternativer. Oppstart med riktig oppstartsdiskett. Altså den som faktisk er beregnet på 2000 eller 98. Det andre alternativet er å skifte boot-stasjon i Bios. Det er det enkleste om du ikke har noen diskett i nærheten.

Helt i oppstarten må du trykke DEL, eller F5. Kan variere. Kan være noe annet også. Du kan som regel lese det på skjermen. "to enter setup press" eller noe. Hvordan bios ser ut varierer fra maskin til maskin. Det vanlige ville være standard-innstillinger. Bare se ltt rundt i menyene til du finner boot-disk oppsett. Velg CD-rom.

IKKE ENDRE NOE ANNET! Det kan skape problemer du ikke en gang har drømt om. De kan fikses, men det er litt vanskelig om du ikke kan det, eller husker hva du gjorde nøyaktig. Eventuelt "flashe" biosen. En slags formatering. Men det hender windows ikke liker det. 98 hos meg krasjet. Men glem det.

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Side 3 av 20 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24