John2 Gjest
Fredag 04 Januar 2002, 18:50 |
|
|
Beklager sen tilbakemelding, men det ser ut som om det har vært noe kluss med å komme inn på brukeren min, så jeg har laget en ny.
Jeg skal prøve å forklare det som er på denne siden. Grafene på denne siden viser markedspris på bensin, målt i amerikanske cent (100 cent = 1 dollar) per gallon (1 am. Gallon = 3,785 liter). De ulike grafoppsettene på siden representerer egentlig bare måliger i forskjellige tidsintervall – for eksempel siste måned, 6 måneder, osv. Uansett, alle grafoppsettene måler den samme markedsprisen. (Prisen vises på den vertikale linjen og tidspunktene på den horsontale linjen.)
Markedsprisen. Det er slik at mye av bensin og andre raffineri-produkter fra produsent (raffineriselskap) til kjøper (bensinstasjonskjede) selges via råvarebørs/megler. Prisen her fastsettes som et resultat av tilbud og etterspørsel ved at produsenter fra mange selskaper og land prøver å selge til høyest mulig pris og kjøpere fra mange selskaper og land prøver å kjøpe til lavest mulig pris. Nivået på bensinprisen samvarierer ganske mye med råoljeprisen, som jo bensin er laget av. Jeg skal ikke utdype dette særlig mer.
Poenget her er: Det er en viss treghet i tid fra større endringer i markedspris og til endringer i pumpepris. Vi vet jo at pumpepris endres ikke fra dag til dag (selv om markedspris gjør det). Når pumpeprisen øker så hører jeg gjerne i media at selskapene sier at markedsprisen har økt og at de er nødt å sette opp prisen av denne grunn. Ved å studere markedsprisen kan vi på forhånd vite om det er sannsynlig at selskapene vil øke pumpeprisene, eller senke dem. Da kan vi være ”føre var” og fylle tanken før prisen skrus opp, eller å drøye fyllingen i påvente av prisfall. Men, men…det går ikke an å time helt perfekt alle bensinfyllingene, men et godt hjelpemiddel er det. Jeg anbefaler forresten å kikke på bensinprisene på http://www.dinside.no for å se om prisene endres andre steder i landet.
Tips til dere som har automatchoke – motoren blir litt fortere varm og choken slår seg litt fortere av om vi har kjøleveske til bare litt over minimumsstreken i beholderen i stedet for til maksimumsstreken! Det blir litt mindre kjøleveske å varme opp da. Likeledes trenger vi ikke motorolje helt opp til maksimumsstreken, det holder til midt i mellom maksimum og minimum. Erfaring fra min egen bil viser sånn cirka drøye 15% kortere kjørelengde før choke slår seg av, hvis vi tilpasser mengde kjøleveske og motorolje optimalt i stedet for maksimalt. Dere må selvfølgelig ikke gamble med for lite kjøreveske/motorolje J
|
|
|